torsdag den 2. juli 2020

SAMMENLIGNING AF FEJLAFGØRELSER INDENFOR DET SOCIALE OMRÅDE

JEG HAR PÅ BAGGRUND AF DATA DER ER INDLEVERET AF KOMMUNERNE OG ANKESTYRELSEN TIL DE SOCIALE DANMARKSKORT

Udarbejdet et digitalt dokument hvor der er muligheder for direkte sammenligninger af fejlafgørelsesprocenterne indenfor de sociale områder 2016-2018.
Det er der ikke på social- og indenrigsministerets hjemmesiden... (hvorfor mon ikke?).


Alle data er fra de Sociale Danmarkskort og baseret på tal fra Ankestyrelsen/landets kommuner. Det er social- og indenrigsministeret der udgiver de sociale Danmarkskort - derfor bør ministeren også kende til tallene...


FORMÅLET MED DE SOCIALE DANMARKSKORT VAR OPRINDELIGT


At landets kommuner skulle opleve at de blev hængt ud på en "tørresnor" (reference til ministerudtalelses).

Effekten af denne "tørresnor" kan diskuteres fordi der på nogle områder sker en stigning i antallet af kommunale fejlafgørelser på trods at det faktum at Landets kommuner kan henvende sig til ankestyrelsen og få rådgivning, juridisk hjælp, komme på kurser, og at der nedsættes diverse "task forces".


HUSK NU LIGE AT ALLE TAL I DE SOCIALE DANMARKSKORT ER BASERET PÅ


De antal sager hvor borgerene vælger at klage til 2-instans (ankestyrelsen) - det betyder at der er et stort "mørketal" der ligger nedenunder og at de kommune omgørelsesprocenter ville være højere hvis alle borgere der ikke fik medhold ved 1.klageinstans (kommunen) valgte at klage til ankestyrelsen.


ANKESTYRELSEN - BORGER- ELLER MYNDIGHEDSVENLIG ?


Ankestyrelsen er en del af de offentlige arbejdspladser der blev udflyttet til provinsen - det medførte en "brain drain" i ankestyrelsen da mange medarbejder ikke ville flytte med til provinsen, og i en rapport fra rigsrevisionen påpeges det at ankestyrelsen gennem 16 år ikke har formået at overholde de fastsatte sagsbehandlingsfrister.

Der er en række tilfælde hvor ankestyrelsen er på kanten med loven og dens intensioner og ankestyrelsen kan finde på at omgøre egne principafgørelser med tilbagevirkende kraft.


DET DOBBELTE KLAGESYSTEM - KOMMUNEN OG SÅ ANKESTYRELSEN


Betyder også i praksis at en række kommuner sparer penge ved at borgerne ikke tilkendes de ydelser de har lovkrav på mens klagebehandlingen står på, og en række aktører fra f.eks den sociale modstandsbevægelse, enkeltstående socialrådgivere og en advokat (Pramming) og nogle politiske partier er fortalere for at der i Danmark oprettes en forvaltningsdomstol, så sociale sager kan komme for retten og borgerne tilkendes erstatninger.

Som det er nu skal en borgere stævne kommune for at det kan ske. Og det er sket i en række tilfælde b.la med anbragte børn/unge der er blevet misbrugt eller ikke behandlet ordentligt under anbringelsen m.m.


Der er også socialrådgivere i interesseorganisationer og fagbevægelsen der oplever at ankestyrelsen er en modpart når det handler om at sikre borgernes retssikkerhed - læs her sager hvor ankestyrelsen er på kanten...


SENEST ER ADVOKATSAMFUNDET KOMMET MED EN KRITISK RAPPORT VEDR. BORGERNES RETSSIKKERHED


Juni 2020 - der er indenfor nogle sagsbehandlingsområder fejlprocenter på omkring 70 %


JEG HAR KIGGET GRUNDIGT PÅ DETTE OMRÅDE


Og tilbyder at stille op som fortaler for at den er helt gal med borgernes retssikkerhed indenfor de sociale områder i Danmark i en tvekamp på ord med hvilken som helst jura-professor eller akademiker.

12 runder a 3 minutter i en fair fight.


Juraprofessor/akademikere/politikere må gerne medbringe støttepersoner og fanskare.

Vil man/k undgå mig som opstiller i ringhjørnet kan jeg fremskaffe aktører fra den "sociale modstandsbevægelse" der har mange års erfaringer med de sociale systemer i Danmark.


HER ER TALLENE - DRAG DINE EGNE KONKLUSIONER


Det kan jo undre at det ikke har fået de retspolitiske ordførere fra de politiske partier op af stolene med de tal og fejlafgørelsesprocenter, og husk nu på at kommunaltansatte har mange muligheder for vejledning og rådgivning både internt og eksternt.

Og så kender kommunalbestyrelsesmedlemmerne alle tal fra deres egen kommuner så den med at: "Det kender vi ikke noget" til kan ikke anvendes fordi:


    Kommunalbestyrelserne skal behandle Danmarkskortet på et møde, inden udgangen af det år, hvor omgørelsesprocenterne på socialområdet offentliggøres.     Dette følger af retssikkerhedslovens § 79 b

 Omgørelsesprocenter på voksenhandicapområdet 2017

17-04-2018

Kort Handicap Udsatte voksne


I 2017 var andelen af omgjorte afgørelser på landsplan 21 pct.


https://sim.dk/danmarkskort/2018/apr/omgoerelsesprocenter-paa-voksenhandicapomraadet-2017/


___________________________________________________


Omgørelsesprocenter på socialområdet 2018

På socialområdet generelt var andelen i 2018 af omgjorte afgørelser på landsplan 36 pct.


https://sim.dk/danmarkskort/2019/mar/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-2018/


___________________________________________________


Omgørelsesprocenter på børnehandicapområdet 2018


På børnehandicapområdet var andelen i 2018 af omgjorte afgørelser på landsplan 47 pct.


https://sim.dk/danmarkskort/2019/mar/omgoerelsesprocenter-paa-boernehandicapomraadet-2018/



_______________________________


Omgørelsesprocenter på voksenhandicapområdet 2018

07-03-2019

På voksenhandicapområdet var andelen i 2018 af omgjorte afgørelser på landsplan 32 pct.



https://sim.dk/danmarkskort/2019/mar/omgoerelsesprocenter-paa-voksenhandicapomraadet-2018/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar